Annons:
Etikettdjupa-funderingar
Läst 696 ggr
Zynell
6/23/14, 3:45 PM

Religioner är inte Guds sanning.

Jag skrev det här på ett annat forum här på iFokus, och tänkte att det här kan vara ett intressant samtalsämne. Därför tar jag upp det här också.

De flesta religioner har en del av sanningen inom sig, men resten är så förvridet att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Oftast är det också vridet så att de ska passa dem som sitter högt upp. Jag är född katolik och jag tror på Gud, men den Gud som målas upp i Bibeln är obehaglig och så långt ifrån sanningen man kan komma. Religion är något vi människor har skapat. Gud skapade inte religionen. Religion är till för att tillfredsställa eller förvrida vår jakt efter sanningen. Dessutom har till exempel kristendomen endast existerat i några tusen år, och hur länge har människan funnits? Bra mycket längre än så. Ska alla dessa människor som levde innan kristendomen ha straffats då för att de inte var kristna? Man glömmer så lätt bort att saker och ting har inte alltid varit så som de är nu. 

För det första själva synden existerar inte. Ingen syndar. Istället är det misstag folk gör och utifrån dem ska man försöka lära sig så gott man kan. Gud kommer aldrig att straffa dig om du till exempel bryter mot någon av budorden. Endast du straffar dig själv. 

Detta är i varje fall lite av min uppfattning om hur saker och ting fungerar.

Annons:
Twinflamewolf
6/24/14, 3:54 AM
#1

Kan bara instämma i det du skriver,gör en liten fuskis och kopierar in mitt inlägg från en dold tråd så slipper jag skriva om allt igen 😉

Måste säga arma människor som skräms till tro för oj vad kyrkan kan skrämma upp svaga som söker stabilitet.Har ju ett förflutet inom den i min ungdom,satte mig tom ner i skolbänken och studerade teologin (30 år sedan) och gissa om jag stångades med präster och pastorer under den tiden Skrattar

Bibeln säger ju tydligt att det vi sysslar med är satanism och synd exemeplvis kontakta andar som inte är Jesus men vad dom glömmer är hur katolska under 1500 talet tog bort flertalet evangelier bla Tomas (Gnosticismen) samt sjätte och sjunde Mosebok så då står med en skrift som inte är komplett och som tolkas hej vilt ur människors sinnen.

Det var medvetet val av katolska just för att människan genom dessa evangelier såg en andlig frihet och den skulle dom ju så klart berövas och istället skrämmas till tro och sitta i kyrkans bänkar rädda för människan i tron om att den elaka Gud skulle straffa.Så ofattbart mycket skrämsel och det där lever kvar än i dag.

Många kristna tom nekar till dessa evangeliers existens,sopat under mattan som med allt annat skit kyrkan har för sig,barnmisshandel,sexövergrepp och jag vet inte allt vad.

Många kristna har jag sett tror sig sitta inne med sanningen om allt,en del är så fruktansvärt fördömande,extrema i sin tro och det där för dom över på andra som är svaga så även dom ska skrämmas till kyrkans bänkar.

Wolf kallar dom kristna för Jesusskrikare och säger att han i sin tur är stressad på andra sidan för han kan omöjligt räcka till för alla som skriker hans namn från jordens yta och får istället dra sig tilbaka.Det dom inte förstått enligt Wolf är att det är deras egna guider och flammor som dom känner vid sin sida men bibeln säger namnet Jesus så han slits åt alla håll och kanterLedsen

Jag har gett upp att resonera med kristna för det är bara att köra huvudet i väggen men igår kunde jag inte knipa i tråden Lucifer på himlen.Snacka om att sätta sig över andra men samtidigt bottnar det i egen rädsla för död en död som inte ens existerar det måste vara fruktansvärd ångest att bära runt på.

Dom går miste om så ofattbart mycket under livets gång,den där rena naturliga kärleken flammorna kommer med bara pga rädsla och skrämsel från kyrkan högre uppsatta män.Åter en sak som dom på andra sidan tycker är rena galenskapen för vi är alla lika ingen mer än nån annan bara olika uppgifter.

Ja hej och hå säger jag men en dag kommer dom dit och får se själva att det där var ju inget farligt utan bara enkelhet,många hakor kommer nog att tappas och gör när den kristna som "syndat" står där i ljuset till sin förvåning så kom han eller hon in i himlen trots allt Skrattar

Synden där håller jag med dig det handlar om misstag och misstag kan man alltid rätta till,lära sig av och sen gå vidare med sitt liv och göra sitt bästa.

Fadern,sonen och den helige anden är ju ren kärlek,kärlek straffar aldrig men vi är influerade av våra jordiska liv att handlar du fel leder det till straff vilket människan själv överfört på religioner.

Antingen är man ren kärlek eller så är man raka motsatsen man kan inte räcka ut en hjälpande hand ena gången för att sen ta den andra och slå med.De går helt enkelt inte i hop man kan inte vara kärlek och straff samtidigt som man kallas den absolut renaste sanna kärleken.Det talar emot sig själv.

Det jag finner tragiskt i många religioner är den skrämsel som pågår,hjärntvättande av människor som söker balans och styrka,som söker ljuset men får höra du föddes till syndare,jo tjena ingen föds syndare.Jisses amalia dom får då till allt och det är människans egna påfund inte andra sidans.

Alla dom stackare som levde innan Jesu tid skulle dom vara förlorade nu då eftersom han inte funnits på jorden hela tiden.Sanslöst man tänker inte längre än sin egna näsa räcker men kallar sig så vis och kunnig och visst är det människan som gjort om så mycket inom religioner inte Gud,inte Jesus eller våra guider,flammor samt anhöriga det är bara människan själv man kan ställa till svars för det Ledsen.

Hua blir så upprörd i dessa frågor för jag finner det så ofattbart tragiskt hur människan kan påverka det heliga rena fina med att göra om det till skrämsel och straff 😕

ALPHIRA
6/25/14, 10:31 PM
#2

Vill bara markera här att jag läst dessa intressanta rader och instämmer. Annars orkar jag inte skriva mer, är dödstrött pga jobbet. Ha det bra.

Upp till toppen
Annons: